Jak aukce nemovitosti zvýšila prodejní cenu o 900 tis. Kč

Uvažujete o prodeji nemovitosti a jak dosáhnout nejlepší prodejní ceny? To zajímalo prodávající vždycky. Jenže v dnešní době je situace složitější v tom, že vývoj prodejních cen se mění doslova z měsíce na měsíc. Zájemců o některé typy nemovitostí je opravdu hodně.

Je velmi obtížné danou nemovitosti správně ocenit. Díky tomuto vývoji se staly aukce nemovitostí skvělým nástrojem, jak zjistit reálnou tržní cenu nemovitosti a dosáhnout nejlepšího prodejního výsledku.

Jak taková aukce nemovitosti probíhá a co jí předchází, vám přiblížím na jednom z prodejů bytů, který jsem pro klienta zajistil.

Příklad aukce nemovitosti

Prodával jsem byt 2+kk, 45 m2 ve starším historickém domě v Praze 6 Dejvicích, 5 minut pěšky od stanice metra. Byl před kompletní rekonstrukcí. Při stanovení prodejní ceny jsem se řídil svými zkušenostmi z předešlých prodejů a cenovými mapami pro tuto část Prahy. Došel jsem k ceně 5,3 mil. , tedy (117 tis./1 m2).

Jako u všech ostatních prodejů nemovitostí jsem vytvořil zajímavou marketingovou prezentaci. Byt byl vyklizený po posledních nájemcích. Bylo potřeba znovu vytvořit ložnici a obývací pokoj, abychom navodili atmosféru příjemného bydlení. O to se postarala má kolegyně na home staging. Fotograf udělal krásné fotky a společně s kameramanem jsme vytvořili skvělé prodejní video, na které se teď můžete podívat:

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Propagace nabídky nemovitosti

Když byly všechny marketingové materiály hotové, spustil jsem propagaci nabídky. Už v inzerci jsem pro jistotu uvedl. že majitel bytu si vyhrazuje právo prodat byt nejvýhodnější nabídce. Tato informace je velmi podstatná. Zájemci už počítají s tím, že prodejní cena se může ještě změnit.

Tou dobou v Dejvicích nikdo jiný byt o této dispozici a cenové kategorii neprodával. Spustilo se tak trochu davové šílenství a telefon mi nepřestával zvonit. Za první 2 dny inzerce bytu jsem se domluvil na prohlídce se 60 zájemci.

Prohlídky bytu a prověrka zájemců

Pro úspěch prodeje jsem potřeboval co nejrychleji zjistit, kolik potenciálních kupců bude mít i po prohlídce o byt zájem. Všechny prohlídky jsem stihl udělat za 4 dny. Přišlo kolem 50 zájemců a 24 si chtělo byt po prohlídce koupit.

Už během prohlídek jsem všechny informoval, že o byt je velký zájem a nejspíš budeme muset jít cestou aukce. Jenže do aukce jsem chtěl pustit jen bonitní zájemce. Abych věděl, že budou schopni kupní cenu zaplatit. Všechny jsem znovu obvolal a ujistil se, že mají připravené financování.

Spuštění aukce

Aukční portál mi připravil elektronickou aukci a rozeslal všem informace k registraci společně s návrhem rezervační smlouvy. Chtěl jsem, aby se aukce zúčastnilo co nejvíce lidí. Proto jsem nepožadoval složení finančního depozita (jistoty) jako podmínku pro samotnou účast v aukci.

Nakonec se do aukce zaregistrovalo 14 lidí. Zahajovací cenu jsem navýšil z 5,3 mil. Kč na 5,7 mil. Kč (127 tis. Kč/1 m2). Řada zájemců považovala tuto částku za akceptovatelnou, což mi během našich rozhovorů potvrdili. Cílem bylo, abychom se k výsledné částce dostali co nejrychleji.

Výše minimálního příhozu byla 10 000 Kč. Aukce byla naplánována na 20 minut a její čas se prodlužoval vždy o 5 minut, když v posledních 5 minutách ještě někdo udělal další příhoz. Takto se nám aukce protáhla asi na 1,5 hodiny.

Výsledek aukce

Když jsme se poprvé s prodávajícím potkali, jeho očekávaná prodejní cena byla mezi 4,5 – 5 mil. Kč. Podle cenových map a zkušeností z předešlých prodejů jsem úvodní cenu nastavil na 5,3 mil. Kč. Prodávajícího i mě samotného výsledek aukce velmi překvapil. Kupující nám za byt zaplatil 6,2 mil. Kč (138 tis. Kč/1 m2). Tedy o 900 tis. Kč více.

Uspořádat aukci není nic jednoduchého. Je to časově velmi náročné. Ne všichni kupující jsou ochotni se aukcí účastnit. Nicméně přínos pro klienta je značný.

Záleží také hodně na tom, do jakého typu aukce vám budou kupující ochotní jít. Setkat se můžete i s obálkovou metodou, kdy kupující mají jen jeden pokus nabídnout prodávajícímu lepší kupní cenu.

Myslím, že postupem času si kupující zvyknou zejména na elektronické aukce a stanou se na trhu standardem. Z mého pohledu je to pro všechny strany nejtransparentnější a nejférovější způsob určení tržní ceny nemovitosti.  

Pokud i vy uvažujete o prodeji své nemovitosti, kontaktujte mě >>. Rád vám s prodejem pomůžu.

David Přikryl
Jsem autor projektu Jak prodat svůj byt a realitní makléř v jedné osoběŽiji v Praze, kde svým klientům pomáhám při koupi a prodeji bytu. Jsem členem komunity nezávislých realitních makléřů Qara (Quality Assured Real Estate Advisors), která mi poskytuje vynikající podporu a zázemí, abych mohl svou práci odvádět perfektně. Soustředím se víc na kvalitu než kvantitu, a proto se věnuji jen malému počtu zakázek, abych je mohl zpracovat kvalitně. Baví mě dělat složité obchody, protože mě profesně posouvají dál. Více o mně zde.>> Nechcete být na prodej bytu sami? Rád vám pomůžu. Více zde.>>

Chcete zjistit, za kolik prodáte svůj byt v Praze právě teď? Zjistěte to z pohodlí svého domova.

Odebírejte nové články na váš e-mail.

Navíc získejte ZDARMA praktický e-book 5 nejčastějších chyb při prodeji bytu.

Nechte se profesionálně zastupovat při prodeji svého bytu v Praze a prodejte svůj byt za nejlepší cenu, rychle a bezpečně.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů